יום שבת, 23 בדצמבר 2017

אי אפשר לתקן

אני לא רוצה לכתוב את הפוסט הזה. כי אני כועסת על עצמי וחושבת שלא ממש מגיעה לי סימפטיה ובבלוג מקבלים סימפטיה על טעויות.

נכשלתי, נכשלנו, כי לא הצלחנו להסביר לליאור שכשאומרים לו לא לעשות משהו כי הוא מסכן מישהו אחר, הוא צריך להמנע מלעשות אותו גם אם אנחנו לא בסביבה. נכשלנו כי שכחנו שיש מדפים מאחורי הארון והם יכולים ליפול אם מישהו מכניס מגב מתחת לארון. נכשלנו כי לא חשבנו שליאור יכניס מגב כדי להוציא את פיט פיט למרות שאמרנו לו המון פעמים לא לעשות את זהף והמדפים יפלו על פיטפיט ויהרגו אותו.
וזה מה שקרה.

מעבר לכאב האיום ולשברון הלב ולגעגועים לחתלתול שכולנו רצינו לחזור הביתה אליו והינו כל כך גאים בכך שהתחיל לאכול ולגדול, יש כאן כאב על הילד שעשה מה שעשה, ואחים שכועסים עליו מאוד, וכעס שצריך לנתב למקומות אחרים כי הילד כואב בעצמו.

עבר עלינו שבוע לא קל.

זה קרה ביום רביעי בערב. עכשיו קצת פחות קשה. דיברנו על הכל וליאור מסוגל לדבר על מה שקרה ולהגיד שהוא לא התכוון וזאת היתה טעות. בהתחלה הוא לא הסכים להגיד שזה הוא. הילדים קצת פחות כועסים עליו אבל אנחנו קצת יותר מקפידים איתו על קיום הבטחות וציות לכללים. יש תחושה שיש כאן משהו שצריך לעבוד עליו ברצינות.

ברקע קרו עוד דברים בעבודה ובמשפחה, אבל זה היה הדבר שסביבו חיינו ריגשית השבוע. בתוך זה גם היה צריך להתמודד עם פחד של ליאור לעשות קקי בשירותים, משהו חדש שלא היה בעבר והתחיל לפני שפיטפיט מת.

קברנו את פיטפיט ליד מיטנס. הוא מת לי בידיים. בכל פעם שאני נזכרת בו אני נזכרת ברגעים האחרונים שלו, כשהוא לא יכל להרים את הראש. הוא היה החתלתול הכי אהוב שאפשר, חמישה שבועות. הגדולה שהוא ישן לה על הראש כל לילה לקחה את זה הכי קשה, אבל כולנו באבל. אחרי כל הריצות לוטרינרית והטיפולים והאוכל והדאגה היומיומית והשמחה הגדולה של פשוט להתסכל עליו משחק ומחלים. של לחפש אותו בכל פעם שאנחנו נכנסים הביתה. נגמר בכמה דקות ואי אפשר להחזיר או לתקן.

12 תגובות:

  1. אוי. כמה צער, ואשמה וכאב על הכתפיים של הקטנצ'יק שבאמת לא התכוון והתוצאה הקשה והבלתי הפיכה. ולא רק הוא מרגיש אשמה, גם אתם עם הכעס העצמי על מה שיכולתם לעשות כדי למנוע את המוות הזה ולא עשיתם.
    טוב שכתבת והוצאת את הדברים. זה באמת קשה. ואתם בתהליך של אבל, כולל תחושת האשמה והכעס. מקווה שתגיעו גם להשלמה. נתתם לו חמישה שבועות נפלאים וגם אתם נהניתם ממנו. חיבוק גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על מה שכתבת. אני שמחה שכתבתי ולו רק בזכות התגובות שעוזרות לי לקבל את מה שקרה. כאב גדול הוא על העתיד המשותף שנגזל ברגע. זה היה כל כך כיף כשהוא היה איתנו. הוא לא מראה כל כך אבל אנחנו יכולים לראות שזה מכביד עליו. אני חושבת שזה שאנחנו מדברים על זה בצורה פתוחה ולא מאשימה עוזר לו. בטוח עוזר גם לנו.

      מחק
  2. נורא עצוב, והכי עצוב לי על ליאור, שהוא בכל זאת ילד קטן שלא תמיד יכול להפנים את ההיגיון באזהרות שמזהירים אותו, ועכשיו הוא מוצא עצמו אשם במשהו שבוודאי שלא התכוון שיקרה. מקווה שכולכם תתאוששו מהר, ושלא תכעסו עליו יותר מדי, כי יש מצב שהוא עצמו כועס על עצמו גם.

    השבמחק
    תשובות
    1. ביום חמישי בבוקר הוא לא הסכים לפתוח את העיניים בבוקר עד שאמרתי לו שאני יודעת שהוא עשה את זה בטעות ולא התכוון. אז הוא פתח את העיניים והסתכל עלי וראיתי כמה הוא עצוב ומעורער. הוא סיפר גם לגננות בגן שהחתול מת והאחים שלו צעקו ובכו. הוא לא אמר שהוא עשה את זה. לקח לו כמה ימים עד שאמר בעצמו שעשה את זה בלי כוונה ובטעות. אני חושבת שהם מתחילים לסלוח לו. הם כבר אספו אותו מהגן היום וירדן חיבקה אותו. היא חיבקה אותו כשהוא בכה גם בלילה הראשון אבל אז היא מאוד כעסה עליו. עכשיו היא כבר לא כועסת, רק מאוכזבת, ככה היא אומרת.

      מחק
  3. איזה כאב לב כפול ומכופל. על החתלתול שחדר לכולם ללב והתחיל גם תהליך החלמה לאבל הגדול על מיטנס....
    על הילדון שגילה בפעם הראשונה בחייו הצעירים, בדרך הכי קשה וכואבת, שיש דברים שאי אפשר לתקן, כמו שכתבת.
    על האחים שכואבים וכועסים.
    עליכם - שחשים אשמה גדולה על שלא הבהרתם את מה שבעצם לא ניתן להבהיר לילד - יש דברים שעד שהם לא קורים פשוט לא ניתנים להפנמה. עצוב אבל נכון. ילדים מתנסים ובודקים גבולות ותוהים וטועים - לעיתים רחוקות המעשים שלהם מסתיימים באסון, אבל כשזה קורה מנסים להבין שאין בעצם הבדל בין הטעות שהביאה לטרגדיה לבין טעות שאפשר לנזוף עליה ולעבור הלאה. ההבדל הוא בתוצאות, אבל לא במעשה עצמו או במניע למעשה.
    חשוב שליאור יבין מכם שמצד אחד - הנה דוגמא לכך שחייבים לשמוע בקול ההורים, ומצד שני - צריכה להיות דרך כלשהי לחיות עם מה שהוא עשה, אחרת הנזק שייגרם לנפשו הרכה יהיה עצום ובלתי נתפש.
    מצטערת כל כך בצער כולכם. 😪

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על מה שכתבת, הבהרת לי נקודות חשובות. את צודקת במה שכתבת ותיארת את זה מאוד נכון. היו לכולנו כמה ימים קשים מאוד, במיוחד מול ליאור ולליאור. מאוד קשה לדעת איך להתנהג ומה להגיד. מאוד חמור בעיני מה שקרה ואני רוצה שליאור ילמד לשמוע בקולנו כשצריך. זה מה שאני מנסה להסביר לו ולעמוד איתו יותר על דברים שעושים ודברים שלא עושים.

      הרגע הוא הוציא נורה מהמקום ובא אלי ואמר שהנורה יצאה ומיד אמר "אל תכעסי עלי" ותפס אותי והסתכל כדי לראות אם אני כועסת. זה הצחיק אותי אז צחקתי ואמרתי לו שאני לא כועסת אבל הוא צריך להזהר. הוא מאוד מאוד אהוב הילד הזה, אפילו בתוך הכעס והכאב שאנחנו מרגישים, ואני חושבת שהוא מרגיש את זה.

      מחק
  4. אני שומעת את הכאב ואת האשמה על העוול שנעשה ליצור קטן וחי ואהוב, שאי אפשר בכלל להתנצל עליו. כי אין כלפי מי, ואת הרצון להיות מי שעשה את העוול הזה כדי להסיר אותו מהיצור הקטן החי והאהוב האחר, להתנצל בפניו על שהעמדתם אותו במצב שבו הוא כבר לא-יכול-בכלל להתנצל, כי אין כלפי מי. זו ספירלה כואבת וברור שבמרכז יש את האי-יכולת, ואת הצורך לבחור איך לתעל אותה כדי שהיא לא תכאב את כל הכאב שלה במקום אחד, כי זה באמת נורא. והכאב שלכם הוא בדיוק דבר שאתם עוברים ביחד, לא מרגש כמו לגדל ביחד יצור קטן חי ואהוב, אבל קצת כמו באופנים אחרים, כי הנה המשפחה שלכם לומדת להכיל את הכעס והכאב וחוסר האונים, ולהיות כואבים אבל משפחה גם בעקבות זה, וזה יפה בעיני. ממש מצטערת על האבדן שלכם. תודה שחלקת איתנו, לכאן, חלק מזה. בעיני זה לא רק עניין של סימפטיה, אבל להסביר את המשפט הזה דווקא אין לי כרגע מילים.

    השבמחק
    תשובות
    1. את נהדרת והמילים שלך מאוד רואות אותנו. באיזה שהוא מקום המשבר הזה הדביק אותנו ביחד יותר. בהתחלה חזרנו הביתה יותר מאוחר כדי לאסוף את הקטן מהגן ולא לבקש מהגדולים לאסוף אותו, עד שיגמרו לכעוס עליו. ואז סתם חזרנו הביתה יותר מוקדם כי זה הרגיש נכון יותר. גם השיחות הרבות על מה שקרה והמחשבה על איך צריך לנהוג, לחנך, לעשות ולהקשיב, פתחו דברים. פיטפיט הביא הרבה מאוד שמחה ולימוד לכולנו. רק חבל שלא נשאר איתנו יותר כדי להנות מהחיים ולגדול ולהיות חלק חי מהמשפחה שלנו.

      מחק
  5. כתבתי לך תגובה אתמול והיא נמחקה, ומאז אני שמחה לקרוא שהתחזקתם קמעה. בטוחה שבהדרגה תמצאו את הגבולות הנכונים בין הקשבה לעצמאות, ובין תחושת הצער לבין אי הטלת אשמה כזו שקשה לשאת. כמו שכתבת, פיטפיט הביא עמו הרבה שמחה ולימוד וזה ישאר אתכם. חיבוק.

    השבמחק
    תשובות
    1. פיטפיט היה חתלתול מקסים שהזכיר לנו כמה כיף זה כשיש חתול בבית פנימה. היה לו גם אופי מקסים ונעים. ירדן ציירה לי אותו ואת מיטנס. אני אצלם ואעלה לכאן. תודה יקירתי!

      מחק
    2. כן! ציורים של ירדן פליז :)

      מחק

פסח שמח, עד כמה שאפשר.

 ברמה האישית הכל בסדר. יותר מבסדר, אפילו טוב, אבל הענן כל הזמן מרחף מעלינו, מזכיר לנו שעוד לא הגענו. מעולם לא לקחתי את המצב הלאומי של ישראל ...